Om kunstneren

Claus Handgaard  har en lang række udstillinger bag sig, heriblandt på Charlottenborg, Nationalmuseet,  Kastrupgårdsamlingen, Danske Grafikeres Hus, Sønderjyllands Kunstmuseum, Vendsyssel Kunstmuseum, Rundetårn samt i udlandet på Cité Internationale des Arts i Paris, Grafik Museum Stiftung Schreiner i Bad Steben, Academia Romania i Bukarest, The Academy of Fine Art i Katowice og Kunstraum Kreuzberg i Berlin. Af legater og præmieringer har Handgaard Jørgensen modtaget Statens Kunstfonds arbejdslegat, Henry Heerups Legat, Ragnvald og Ida Blix’ Fond samt 2. prisen ved 7th Biennial of Graphic Art of the Baltic Sea States i Kaliningrad. Hans værker er repræsenteret i samlingerne på Statens Museum for Kunst, Kobberstikssamlingen, Nordjyllands Kunstmuseum, Skovgaard Museet, Vejle Kunstmuseum og Vendsyssel Kunstmuseum. Han er medlem af Kunstnersamfundet samt af Corner (2014).

Om kunsten

Med en form for postmoderne hverdagsrealisme skildrer Claus Handgaard  samtidens brogede billedkultur, og som en spejling af denne optræder referencer til bl.a. tegneserier, kunsthistorie, reklameæstetik på lige fod i hans værker. Motivisk tager han gerne afsæt i fiktive såvel som faktiske byrum, hvor ord og sætninger inkorporeres i form af neonskilte med budskaber, der på humoristisk vis rummer overvejelser om det at skabe eller aflæse et billede som fx Big Expectations – This Picture Has No Hidden Meaning. I andre antager klichéfyldte statements som We All Lie og Ulykkelig og forelsket tragikomiske dimensioner, som de blinker mellem at fyldes og tømmes for betydning. På en gang henvendt til alle og ingen.

Gennem repetition af disse og andre punkterede almindeligheder gør Handgaard  opmærksom på, hvordan livet består af trivialiteter, der er så åbenlyse, at vi ikke skænker dem en tanke, men blot gentager dem. Et vilkår, han selv er underlagt, som det antydes i værkernes til tider selvbiografiske fortællespor, der samtidig peger på, at både afsender og modtager af et budskab altid selv er forankret i et subjektivt perspektiv på verden – og at det er her nuancerne vokser frem.